banojan

پچ پچ های زنانه

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۹ ثبت شده است

راهکار مقابله با افکار منفی

 

زندگی در دنیای امروز در بعضی جهات سخت تر از روزگاران قدیم است هرچند موارد رفاهی برای انسان بیشتر است اما استرس و افکار منفی هم به مراتب بسیار بسیار بیشتر از گذشته است.

تصور کنید در یک باغ بزرگ و با شکوه پیچکی سمی و نا موزون با وجه باغ رشد می کند و دور تا دور باغ می پیچد انقدر که راه نفوذی باقی نمی گذارد آن پیچک همان انرژی منفی است و من واقعی ما درون این پیچک اسیر شده تنها راه از بین بردن این پیچک سمی خشکاندن ریشه آن است . اولین قدم این است که خودمان را نجات دهیم و سپس ریشه اش را بخشکانیم.

شاید شما هم با این دسته از افراد در ارتباط بوده اید که کلا سر ناسازگاری با هرچه انرژی مثبت و کارهای فرح بخش و... هست دارند. چه حسی دارید وقتی که با تمام سرزندگی نزدیکشان می شوید و چیزی نگذشته روحتان مانند مزرعه آفت زده می شود؟! تا به حال این حس را داشته اید؟ با این گونه افراد حتی اگر وارد زیباترین مکان جهان هم شوید به اندازه کل عمرشان نقص و کثیفی و هر چیز بد را پیدا می کنند گویی که اصلا زیبایی وجود ندارد من به اینگونه افراد لقب مگس را داده ام چون همیشه روی کثیفترین چیزها می نشیند. به نظر من بزرگترین خوبی که هر کسی در حق خودش میکند این است که از این دسته افراد تا جای ممکن دوری جوید اما در بسیاری موارد این تفکر منفی در بین عزیزترین افراد زندگی ما دیده می شود پس نمی توانیم از آنها دور شویم و یا حتی این تفکرات را در خودمان هم میبینیم پس باید به خودمان و یا عزیزمان برای گذر از این ورطه کمک کنیم.

بیرونی ترین آثار افکار منفی در افرادتنبلی،بی عملی، رخوت است پس اولین گام می تواند تحرک باشد.

  1. بیکاری ممنون:

این به آن معنی نیست که شما از خروس خون تا پاسی از شب سر کار بروید. این به معنای برنامه ریزی برای روز و شبتان است. مثلا حتما در روز زمانی برای ورزش بگذارید می توانید ابتدا در خانه ورزش کنید بعد باشگاه و یا جای دیگری در نظر بگیرید و یا زمانی را به پیاده رویی اختصاص دهید.

اگر کودک در خانه دارید سعی کنید زمانی را به بازی با او اختصاص دهید و یا با فرزندان بزرگترتان وقت بگذرانید این خود باعث می شود کمی آرامش پیدا کنید و برای ارتقا روابط والدین و فرزندان راهکاری عالی است . هر هنری را که دوست دارید برایش زمان بگذارید برای یادگیری و تمرین آن مثل آشپزی،خیاطی،گلدوزی، حتی کارهای فنی،یادگیری حسابداری،برنامه نویسی و..... هر چیز که علاقه دارید اگر نمی خواهید بیرون از خانه کلاس بروید هم می توانید با کمک اینترنت در دوره های آنلاین شرکت کنید.

در خیلی موارد نقاشی کردن و یا رنگ آمیزی نقاشی به شما کمک می کند تا آرامش ذهنی بدست آورید و افکار مثبت را در خود پرورش دهید.

  1. غر زدن ممنوع:

گاها پیش میآید که ما به اطرافیانمان پرخاش کرده و از هر چیز کوچکی خرده بگیریم و باعث آزار و ناراحتی اطرافیانمان باشیم اگر افکار منفی در ما ریشه بدواند ما دیگر نمی توانیم خوبی های اطرافیان را ببینیم و فقط به دنبال کاستی ها میگردیم تا موضوعی برای غر غر داشته باشیم  بیایید برای خود یک قانونی بگذاریم" اگر شخصی را برای کارهای خوبش تشویق نکرده ایم حق نداریم برای کارهای بدش سرزنشش کنیم" اگر ما دیکته بدون غلط فرزندمان را تشویق نکرده ایم حق نداریم نا مرتبی دست خطش را سرکوفت کنیم. پس این واضح است که حتی اگر خواستید غر بزنید اول از همه باید یک نکته مثبت آن فرد را تشویق کنید پس اول بدنبال خوبی ها بگردید.

  1. ترس از قضاوت مردم ممنوع:

شاید باورتان نشود اما خیلی از مردم اطراف ما نه تنها ما برایشان مهم نیستیم که حتی به ما هم فکر نمی کنند پس بیایید ما هم ترس از فکر مردم را فراموش کنیم. خیلی از اوقات ما خواسته ها و دلخوشی های متعارف خودمان را قربانی این ترس میکنیم. چند بار شده که دوست داشتید کاری را انجام دهید و به خاطر این ترس این کار را نکردید؟! ما خودمان در مقابل زندگیمان باید پاسخگو باشیم هر انسانیاشرف مخلوقات و منحصر به فرد است پس میتوانیم بهترین مسیر را برای زندگیمان در نظر بگیریم ما باید تمام تلاشمان را بکنیم تا بهترین خودمان باشیم فارغ از خواست شخصی دیگران. همیشه افرادی هستند که سرگرمیشان بررسی بعد های مختلف زندگی دیگران از منظر خودشان است پس برای خودتان و خانواده تان زندگی کنید خداوند پشتتان است پس از سختی های پیش رو نهراسید.

  1. دست از کنجکاوی در زندگی دیگران بردارید:

چه بخواهید و چه نخواهید شما ملکه یا پادشاه زندگی خودتان هستید پس به امور قلمرو خودتان رسیدگی کنید. وقتی سعی کنید از زندگی دیگران سر در بیاورید هم انرژیتان را بیهوده هدر داده اید و هم باعث می شود باطن زندگیتان را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کنید و هم این اجازه را ناخودآگاه می دهید که دیگران در زندگی شما تجسس کنند. به این باور داشته باشید که شما منحصر به فرد و نمونه هستید پس قلمرو خودتان را بیابید در خانه  دیگران قدم نزنید.

وقتی بعضی از عادات اشتباه خود را تصحیح میکنیم باید بفکر بررسی موارد بیرونی تاثیرگذار بر افکار منفی هم باشیم.

  1. هوای تازه:

در ایران چهار فصلمان آب و هوا های متفاوت و عالیی را تجربه می کنیم در فصل های بهار و تابستان تمام استفاده مان را از اکسیژن هوا میکنیم اما در پاییز و زمستان که هوا سرد است تمام در ها و پنجره ها را بسته و راه هوای تازه و اکسیژن را سد می کنیم.سعی کنید در فصول سرد سال هم برای هر قدر که توانش را دارید و باعث خدایی ناکرده سرماخوردگی نمی شود دقایقی پنجره ها را باز کنید تا هوای تازه در خانه جریان پیدا کند. این کار به مراتب باعث نشاط شما خواهد شد.

  1. تعمیرات:

در هر خانه ای بعضی از وسایل ممکن است خراب شود اگر این وسایل تعمیر نشوند و همچنان جلوی چشم باشند خود باعث کسالت روح می شود پس اولین قدم تعمیر وسایل خراب  و یا دور انداختن آنها است. پس فقط از شر خرابی ها خلاص شوید.

  1. نظم و ترتیب و نظافت:

هر چه اطرافتان مرتب و منظم تر باشد آرامش ذهنی شما بیشتر خواهد بود پس دست بکار شوید اطرافتان را مرتب کنید و سعی کنید از شلوغی زیاد بپرهیزید. یک برنامه روزانه و یا هفتگی مناسب با زندگی خود داشته باشید تا همیشه منزلتان و یا میز کارتان مرتب و تمیز باشد.

  1. از رنگ های تیره فاصله بگیرید:

چیدمان و رنگ بندی وسایل منزل کاملا بستگی به سلیقه فردی دارد اما در این صورت هم سعی کنید در انتخاب رنگ های تیره افراط نکنید. در باور غلط بعضی افراد این است که رنگ تیره کثیفی را نشان نمی دهد اما قرار نیست ما در کثیفی زندگی کنیم پس رنگی متعادل انتخاب کنید اما برنامه ریزی و مراقبت برای تمیز نگهداشتن آن داشته باشید. بگذارید در اطرافتان رنگ ها جریان داشته باشد هر رنگ انرژی مخصوص به خود را دارد از آنها انرژی بگیرید. فصل های پاییز و زمستان به خودی خود کمی کسالت آور هستند، می توانید با کمی تغییر در رنگ های اطرافتان این کسالت را از بین ببرید.

  1. از عطر استفاده کنید:

شما می توانید برای خشبو کردن اطرافتان از عطر های مختلف استفاده کنید اما پیشنهاد من این است که از عطر پرتقال در فصول سرد سال استفاده کنید. می توانید روغن پرتقال را تهیه کنید و یا پوست پرتقال را در آب بجوشانید تا عطر آن در فضا پخش شود. اگر گل ها را دوست دارید هم می توانید از گل های خشبو در فصول مختلف سال استفاده کنید مثل گل مریم و گل شب بو و....

  1.  دود کردن اسپند:

در فرهنگ ها ی مختلف گیاه اسپند و مریم گلی برای انرژی بخشیدن دود می شود. در فرهنگ ما دود کردن اسپند انرژی بخش تلقی می شود . می توانید هر چند روز یکبار اسپند دود کنید.

امیدوارم هر روز به آرامش و شادی نزدیک تر شوید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

معرفی کتاب

 این روزها مدام میشنویم که کتاب بخوانید و مطالعه کنید اما چه کتابهایی را؟! 

جواب این سوال بسیار شخصی است هر کس بنا به دیدگاه و علاقه خود کتابی را انتخاب می کند. مهمترین توصیه در باب مطالعه این است که سعی کنید در بعد های متفاوت مطالعه کنید بطور مثال فقط نوشته های یک نویسنده را نخوانید در مورد یک موضوع نگاشته های چند نویسنده با دیدگاه های متفاوت را بخوانید این باعث می شود شما هم دیدگاه جدیدی نسبت به آن موضوع پیدا کنید اگر تنها نظرات موافق و یا مخالف را بخوانید بینش درستی پیدا نخواهید کرد و اگر نظرات یک فرد خاص را همیشه بخوانید چه تحفه ای برای جامعه دارید؟ دنیا همان فرد را دارد و یا داشته دیگر کپی از او نمی خواهد دنیا منتظر هنرمند جدیدی است با دیدگاه جدید ، با توان و استعداد جدید پس این را از دنیا  و از خودتان دریغ نکنید.

در این بلاگ کتابهایی را معرفی میکنم که خودم مطالعه کرده باشم  پس،در آینده بعد از مطالعه کتاب می توانیم در موردش با هم صحبت کنیم.

 

 

 

کتاب  7 عادت مردمان موثر

نویسنده: 

انتشارات:  هورمزد

مترجم : الهام خرسندی
شابک : 9786005361285
قطع : رقعی
تعداد صفحه : 536
سال انتشار شمسی : 1399
سال انتشار میلادی : 1989
نوع جلد : شومیز
سری چاپ : 5

کتاب هفت عادت مردمان موثر، یکی از الهام بخش ترین و تأثیرگذارترین آثاری است که تا به حال نوشته شده و برای مدتی بیش از 25 سال، مخاطبین سراسر جهان را به وجد آورده است. این کتاب، زندگی رئیس جمهورها، مدیران شرکت های بزرگ، معلمین، والدین و به طور کلی زندگی افرادی از تمام سنین و مشاغل را دگرگون ساخته است. زمانی که این کتاب برای اولین بار عرضه شد، خیلی سریع به اثری پرفروش مبدل گشت چرا که مردم و مخاطبین کتاب ها به یک باره دریافتند که زندگی شان در مسیر نادرستی قرار گرفته و علاوه بر این، فهمیدند که در این کتاب، برنامه های بسیار ساده ای ارائه شده که می توان با انجام آن، زندگی خود را به مسیر درست بازگرداند. کتاب هفت عادت مردمان موثر، مانند کلاس درس جذابی است که به شما می آموزد چگونه به شکلی موثرتر زندگی کنید به ایده آل و موفقیت های خود نزدیکتر شوید.

درباره نویسنده:

استیون کاوی

استیون ریچاردز کاوی، زاده ی 24 اکتبر 1932 و درگذشته ی 16 جولای 2012، نویسنده، تاجر و سخنران آمریکایی بود.کاوی در یوتا به دنیا آمد و از همان دوران کودکی به ورزش بسیار علاقه مند بود اما به دلیل ابتلا به بیماری نتوانست ورزش را ادامه دهد. او در دانشگاه یوتا در رشته ی مدیریت تجاری تحصیل کرد. کاوی پس از آن، مدرک MBA خود را از هاروارد گرفت و در مقطع دکتری، به تحصیل در رشته ی مطالعات دینی پرداخت. او سپس وارد عرصه ی تجارت و نویسندگی شد و در این زمینه به موفقیت های بزرگی دست یافت.

 

قسمت هایی از کتاب هفت عادت مردمان موثر (لذت متن)

 مردمان موثر، کنشگر هستند، بدین معنا که آن ها مسئولیت تمامی کارهای خود را بر عهده گرفته و رفتارشان نتیجه ی انتخاب آگاهانه است. این افراد هیچ وقت به ملامت کردن اوضاع، شرایط و افراد دیگر نمی پردازند و در شرایطی که با مشکلی مواجه می شوند، در صدد یافتن سایر راه حل های ممکن هستند. 


 مردمان موثر به جای مدیریت زمان، به مدیریت اولویت های خود می پردازند. این افراد به جای آن که وقت خود را صرف امور ضروری و فوری نمایند، اولویت را به امور مهم اختصاص می دهند. 


 مردمان موثر دارای نگاه برنده-برنده می باشند. بدین مفهوم که آن ها جویای منافع متقابل و چندجانبه هستند. با این نگرش، تمامی افراد سهیم در یک برنامه، احساس تعهد را تجربه می نمایند. 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی