banojan

پچ پچ های زنانه

۶ مطلب در ارديبهشت ۱۴۰۰ ثبت شده است

داستان مار و خارپشت

داستان مار و خارپشت

از کتاب افسانه های ازوپ ؛ مترجم: مرتضی میرباقیان

خارپشتی از یک مار تقاضا کرد:« بگذار من نیز در خانه تو مأوا گزینم و هم خانه تو باشم» مار فکر نانموده، خواهش خارپشت را پذیرفت و او را به لانه تنگ و کوچک خویش هدایت کرد. چون لانه مار تنگ و کوچک بود خارهای تیز خارپشت هر دم به بدن نرم مار فرو می رفت و وی را مجروح می ساخت. اما مار از سر نجابت و مهمان دوستی دم بر نمی آورد. عاقبت طاقت مار سر آمد و به خارپشت گفت:« بنگر که چگونه مجروح و خونین شده ام، آیا می توانی که لانه مرا ترک گویی.» خارپشت پاسخ داد:« من که هیچگونه مشکلی ندارم، جناب مار اگر ناراحت هستند می توانند لانه دیگری برای خود بیابند!»

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

گل

مادرت را فراموش نکن - ویسگون

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

گلدان

پوستر گلدان گل P-36 – اکو والپیپر – ecoWallpaper

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

بهار

100 عکس پروفایل بهاری خاص ,شیک و متفاوت

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

چند روش کاشت

 

کاشت سیب:

دانه های سیب را در یک دستمال کاغذی خیس بگذارید و داخل یک کیسه فلزی بگذارید و در یخچال قرار بدید به مدت یک ماه تا جوانه بزنند. توجه داشته باشید که دانه ها به سرما احتیاج دارند تا جوانه بزنند و وقتی یک ماه شد و جوانه زدند آنها را به گلدان انتقال دهید البته از جوانه ها نیم یا کمتر از آن رشد می کند. فقط سیب در خنکی بهتر رشد می کند. نهال سیب احتمالا پس از 5 سال بار بدهد.

 

کاشت پرتقال:

 هسته های پرتقال را  48 ساعت در آب خیس کنید و پوست سفت رویی آن را بگیرید کمی سخت هست اما لازمه اگر با پوست بکارید یا رشد نمی کند و یا خیلی دیر رشد می کند . وقتی پوست آن راگرفتید آنها را در خاک بگذارید و کمی خاک روی آن  بریزید و روی گلدان را با آب پاش آب بپاشید و بعد یک پلاستیک روی آن بکشید تا سه روز  هر چند ساعت یکبار با آبپاش به آنها آب بپاشید بعد از سه روز پلاستیک آن را بردارید و همچنان حواستان به آب گلدان باشد تا جوانه بزنند. این پروسه جوانه زدن از 14 روز تا 30 روز زمان می برد.

 

کاشت ریحان:

تخم شربتی یا تخم ریحان رابا آب خیس کنید و بعد روی سطح خاک پخش کنید و با کمی خاک روی آن  روی آنها بپوشانید و روی آنها پلاستیک بکشید به مدت یک هفته و حواستان به آب گلدان باشد تا هفت روز آینده جوانه می زنند.

 

کاشت کاهو:

وقتی کاهو می خرید برگ کاهو ها را برگ برگ جدا نکنید  از همان اول ده سانت یا بیشتر  از پایین کاهو را با چاقو ببرید و آن قسمت انتحایی را در یک کاسه آب در برابر نور خورشید قرار دهید تا سه یا چهار روز آینده می بینید که قسمت میانی کاهو در حال رشد است و از قسمت انتهایی ریشه هایی قابل رویت است پس دیگر آن را می توانید به گلدان انتقال دهید.

در کاشت ها ی گیاهان و سبزیجات به آب دهی و نور کافی بسیار توجه داشته باشید. اگر به کاشت سبزیجات علاقه دارید می توانید گوجه فرنگی و فلفل دلمه و بادمجان و توت فرنگی هم در خانه بکارید.در این کار از کودکان هم کمک بگیرید و می توانید مسئولیت رسیدگی وآبیاری یکی از گلدان ها را هم به آنها بسپارید و این جدای از حس مسئولیت پذیری که برای بچه ها دارد می تواند یک مشارکت خوب خانوادگی باشد.

روزهای شاد و سبزی را برایتان آرزو میکنم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

طبیعت را به خانه بیاوریم

 

بسیاری از ما روزهای کاریمان را در فضاهای بسته، زیر نور چراغ های مهتابی و در برابر کامپیوترها سپری می کنیم، بعد از آن به خانه می رویم و زیر نور صفحه ی تلویزیون، به خیال خود ذهن و جسم‌مان را استراحت می‌دهیم. آنچه را که این محیط‌های مصنوعی از انسان می‌گیرند، طبیعت به او باز می‌گرداند. همه‌ی ما می‌دانیم جسم سالم لازمه‌ی داشتن ذهن فعال و روان آرام است. طبیعت با اثرات بی‌نظیری که بر جسم و بدن ما دارد، ما را به ذهنی سالم، فعال و روحیه‌ای با آرامش و با نشاط می‌رساند.

با اوضاع فعلی که در جهان همه بشر شاهدش هستیم به صلاح این است که سفر نکنیم اما این به معنی نشستن و زانوی غم بغل زدن نیست. درست که در این اوضاع نمی شود مهمانی رفت و مهمانداری کرد و سفر رفت اما دلیل خمودی نمی شود این راهی است که همه با هم باید طی کنیم پس در این فصل بهار زیبا سعی کنیم طبیعت را به خانه هایمان بیاوریم.

در فطرت انسان میل به طبیعت جایگاه پر اهمیتی دارد سبزی و نشاط طبیعت در ما احساس وجد و شادی ایجاد می کند. اولین شرط این است که خودمان را از این هوای عالی بهاری محروم نکنیم  اولین کاری که هر روز پس از بیدار شدن کنیم باز کردن پنجره های خانه باشد تا هوای بهاری مثل خون در خانه جاری شود( پشنهاد بنده این است که از پرده های ساده تر استفاده کنیم تا بتوانیم پنجره ها را راحت باز و بسته کنیم و از هوا و آفتاب روزانه بهره من شویم)  . در هر خانه ای حیاط یا بالکن یا حیاط خلوت و نورگیر و یا پنجره هست می توانیم از آنها بهترین استفاده را داشته باشیم . ابتدا مهم است که فضایی که در اختیار داریم را از وسایل بدرد نخورمان تمیز کنیم و فضای تمیز و مرتبی را ایجاد کنیم و بعد نسبت به نورگیر فضایی که در اختیار داریم تصمیم به آوردن گلدان بگیریم. حتما لازم نیست گلدان های گران قیمت داشته باشیم می توانید در گل فروشی محلتان کمک بگیرید و چند گلدان بخرید و یا اگر به پارکی رفتید از باغبان آنجا کمک بگیرید و چند شاخه از گیاهی را اگر خواستید از او بگیرید  و آن را بگذارید در آب تا ریشه بدهد و در گلدان بکارید. حتی اگر این کار را هم نمی توانید انجام دهید می توانید خودتان بکارید. مثلا دانه های سیب که میل کردید و یا هسته های داخل پرتقال که میل کردید و یا کمی تخم شربتی اگر داشتید می توانید بکارید و بعد از مدتی سبزی ریحان میل کنید  و یا حتی ته کاهویی که میل می کنیدرا می توانید بکارید تا دوباره کاهو داشته باشید.

منظور از این صحبتها این است که می توانید با هر وسع مالی برای خودتان کمی سرسبزی و گلدان داشته باشید و کم کم روحیه بهتری پیدا کنید. طبیعت و سر سبزی را به خانه بیاوریم.

روزهای شاد و سبزی را برایتان آرزو میکنم.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی