banojan

پچ پچ های زنانه

۵ مطلب در آذر ۱۴۰۰ ثبت شده است

سخنان آموزنده

 

                                                      

جایی خواندم از آلبر کامو (نویسنده،فیلسوف، روزنامه نگار فرانسوی):

 ممکن است که من منکر چیزی باشم ولی لزومی نمیبینم آن را به لجن بکشم یا حق اعتقاد به آن را از دیگران سلب کنم.

به نظرم در جامعه امروز ما یک فرد چقدر میتواند به تعالی رسیده باشد که این جمله را بصورت عملی در زندگیش جلوه دهد. بیایید تمرین کنیم با صلح و احترام زندگی کنیم باور کنید شعار نمی دهم و نمی خواهم هم شما شعار گونه به آن نگاه کنید. یک مثال عینی:

شما در یک ساختمان و با چند همسایه زندگی می کنید به همسایه ای که پوشش او با شما همخوان نیست بد نگاه نکنید، قضاوت نکنید و در عین حال  محترم بشماریدش. اصلا قرار نیست اعتقادات ما و تفکرات ما با هم یکی باشد.

اصلا از کجا شروع شد که گفتند به دختر و یا پسر مجرد خانه اجاره ندهیم؟! چرا؟ کاش دلیلشان را هم توضیح می دادند(!)

چه کسی در ذهن ما جا انداخت که کسی که تتو دارد، مشکل اخلاقی دارد؟

چه کسی جا انداخت که کسی که چادر به سر می کند فقیر و یا شلخته و یا کچل است؟ (این را می دانم !)

چرا قبل از قبول هر حرف و یا تکرار آن خوب فکر نمی کنیم؟ ما انسانیم نه طوطی

اینها تنها گوشه ای از ریزترین بی احترامی هایست که در روزمره ما اتفاق می افتد. صلح جهان پیشکشمان همان با اطرافیانمان از در صلح و احترام در بیاییم جهانی گلستان می شود.

با آرزوی بهترینها

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

گل یاس

 

                                                 

حضرت فاطمه زهرا (س): بهترین شما کسی است که در برخورد با مردم نرم‌تر و مهربان‌تر باشد و ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

سخنان آموزنده

                                                                    

 

ازم پرسیدند:چی باعث میشه یک نفر نویسنده بشه؟

گفتم: خیلی ساده است. یا حرفاتو روی کاغذ می نویسی یا خودتو از پل پرت می کنی پایین....

چالز بوکوفسکی

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

شعر

 

                                                   

 

بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست

در خود بطلب، هر آنچه خواهی که تویی!

مولانا

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی

بروزرسانی جسمی

 

                                                           

 

جهت یادآوری ؛ 
انسان برای زندگی کردن و نه زنده بودن نیاز به تغییرات همیشگی دارد و این به معنی دم دمی مزاجی نیست به معنی بررسی و به چالش کشیدن خود است. باید عادات و تفکرات ما مورد کنکاش و اصلاح قرار گیرد.
بخش روانی بررسی شده است و در این مطلب به بخش جسم می پردازیم.
تماما این موضوع ثابت شده است که سبک زندگی برسلامت جسم تاثیر می گذارد و هیچ بحثی روی آن نیست.
توجه کرده اید وقتی در رسانه ها سالمندان جوامع دیگر را میبینیم در درون و گاها زبانی ابراز تعجب می کنیم که چه سالمندان شاد و پر انرژی دارند ؟ حتی گاها در این رسانه ها میبینیم سالمندی با عصا به آرامی راه می رود و خرید می کند. و نهایتا نظر ما در مورد ایشان این است که "اینها به خودشان می رسند" (!) خوب چرا ما نرسیم؟ چرا ما فکر میکنیم مثلا 50 سالمان شد باید در خانه بنشینیم و کارهای اداری و بانکی و... ما را فرزند جوانمان انجام دهد؟ مثلا اگر کار با همراه بانک را بلد نیستیم چه اشکالی دارد به شعبه بانک مراجعه کنیم و از پرسنل آن بخواهیم این را به ما آموزش دهد به جای اینکه هر بار صبر کنیم تا کار ما را کس دیگری انجام دهد.
چرا از سنی به بعد ما دیگر نمی خواهیم آموزش بگیریم چه عیبی دارد یک فرد مثلا60 ساله یک غذای جدید را یادبگیرد و امتحان کند؟ این خود باعث بالا رفتن روحیه می شود.
چرا فقط توجیه می کنیم! در روز 20 دقیقه هم وقت برای ورزش قرار نمی دهیم به توجیه اینکه من تماما سرکار هستم و کارم زیاد است و استرس زیاد است و هزار است دیگر ،یعنی واقعا 20 دقیقه وقت نداریم یا خودمان برای خودمان 20 دقیقه ارزش قایل نیستیم؟!
فکر می کنید در تمام دنیا استرس و کار نیست فقط برای ما هست؟ در هر جامعه ای کار و استرس و اضطراب و مشکلات دیگری هم هست اینکه چطور با آن کنار بیاییم مهم است.
بحث سلامت جسم ما به چند مقوله باز می گردد.
1)خواب کافی: میزان خواب مناسب در شبانه روز 7 تا9 ساعت است. کم خوابی خود منجر به خستگی ،بی حوصلگی، سردرد، و عدم سمزدایی درست بدن می شود و به مرور بازدهی ما کم شده و درگیر بیماری های جانبی خواهیم شد. باید سعی کنیم این زمان خواب را برای خودمان در نظر بگیریم. گاها درگیر کارهای سخت و یا بزرگی هستیم در همان موارد هم اگر بخواهیم بازده بدنی و ذهنی ما بالا رود باید به این مورد توجه کنیم. گاه فرزند کوچک یا نوزاد داریم بهترین راه این است که خود را با خواب نوزاد هماهنگ کنیم هر گاه او خوابید ماهم بخوابیم یا استراحت کنیم و هر هفته از کسی کمک بگیریم که مورد اعتما ما باشد تا چند ساعت از نوزاد مراقبت کند تا ما بخوابیم. مهترین چیز در این مورد این است که کمک بخواهیم چه عیبی دارد خیلی کارها را اگر کمک بگیریم فشار کمتری هم به ما می آید و سالمت ما به خطر نخواهد افتاد. ما برای رسیدن به اهداف مان و خانواده مان باید مراقب سلامتیمان باشیم.
2)ورزش: ورزش بسیار لازم و مهم و پر اهمیت است شما می توانید هر ورزشی که دوست دارید انجام دهید اما باید همت کنید و مستمر انجام دهید. به من نگویید که من خانه دارم از صبح تا شب کار می کنم و این خود ورزش است(!) نه اصلا هم ورزش نیست چون اصولی نیست تازه بعضی از رفتارهای ما در خانه  تهدید سلامتی ماست مثل خم شدن زیاد.
عده ای می گویند که من شاغلم و وقت ورزش ندارم(!) خوب نظر بر این نیست که شما روزی دو ساعت ورزش سخت در باشگاه داشته باشید ورزش مناسب حتی می تواند یک پیاده روی 15 دقیقه ای باشد . شما می توانید یک خیابان زودتر از وسیله نقلیه پیاده شوید و به اندازه 15 تا 20 دقیقه راه را پیاده روی کنید. یعنی رفت شما به محل کار اگر 10 دقیقه پیاده روی باشد برگشت شما هم 10 دقیقه پیاده روی باشد روزانه می شود 20 دقیقه 
نگویید من فرزند کوچک در خانه دارم و وقت ندارم(!) وقتی کارهایتان را کردید می توانید با کودکتان نرمش کنید. اوایلش ممکن است کودک با تعجب به شما نگاه کند و گاه برایش خنده دار است اما به مرور او هم همراهیتان می کند و در آینده به ورزش بیشتر توجه می کند.
گاها بعضی از افراد از آن ور بوم می افتند یعنی ورزش های سنگین و طولانی مدت انجام می دهند.تمرینات بسیار طولانی اغلب می تواند خطر آسیب پذیری را افزایش دهد. ­
فواید ورزش بسیار است چند نمونه را نام میبریم: بهبود افسردگی و استرس،تقویت حافظه، افزایش انرژی ،خواب بهتر و بهبود پیش فعالی،افزایش انعطاف پذیری.
3)تغذیه سالم:تغذیه یک بخش مهم و گسترده است و جای اصلاح زیادی دارد. ما با تغذیه مناسب می توانیم عملکرد مغز و قلب، دستگاه گوارش،سلامت پوست و مو و دیگر قسمت های بدنمان را بهبود بخشیم.
تصورتان این نباشد که ما میخواهیم از ریاضت های بسیار غذایی صحبت کنیم. ما می خواهیم از سبکی مناسب صحبت کنیم چند گام مهم داریم؛
الف) ما می توانیم چند عادت خوب کوچک را به زندگیمان اضافه کنیم مثل استفاده بیشتر از سالاد و سبزیجات
ب)می توانیم چند عادت بد را تصحیح کنیم مثل کمتر کردن استفاده از موادغذایی آماده و کنسروی . ببینید من نمی گویم حذف می گویم کم کردن یعنی گاها می شود استفاده کرد اما اگر هر روز غذای آماده و کنسروی استفاده می کنید سعی کنید بیشتر خودتان غذا را آماده کنید قرار هم نیست از همان ابتدای امر از خود توقع داشته باشید یک خورشت فسنجان عالی بپزید از غذاهای ساده شروع کنید و اگر زمان بندی آشپزی برایتان مهم است از غذاهایی که زودتر و راحت تر آماده می شوند شروع کنید. این خود می تواند چالش جالبی شود و منجر به یادگیری و یا تمرین و بهبود مهارت آشپزی ما شود.
ج) کاهش غذا نا سالم و جایگزینی آن با غذای سالم. کلا ما از حذف صحبت نمی کنیم چون اگر قرار بگذاریم یک مواد غذایی و یا غذای خاصی را حذف کنیم ناخودآگاه تمایل ما به آن بیشتر خواهد شد پس مثلا اگر می خواهیم سالاد سبزیجات را با  فست فود جایگزین کنیم اصلا ایرادی ندارد گاها فست فود هم استفاده کنیم اما کمترش کنیم.
د)از میوه و سبزیجات بیشتر استفاده کنیم. من هم گرانی ها و مشکلات موجود در جامعه امروز را قبول دارم و لمس میکنم اما هزینه ای که ما برای سبک زندگی سالم می گذاریم مانند یک سرمایه گذاری می باشد که از هزینه های درمان در آینده می کاهد پس سعی کنید مثلا مبلغی که در ماه ممکن است بابت سوسیس و کالباس یا نوشابه و سس مایونز صرف کنید نصف کرده ونصف آن را به خرید کاهو و سبزی خوردن و اسفناج و... اختصاص دهید.
ه)اعتدال ؛بخش بسیار بسیار مهم زندگی است در تمامی قسمتها. در این مورد هم اعتدال حرف اول را می زند. چند قانون برای خود بگذاریم. 
اول: سعی کنیم نه خیلی گرسنه شویم و نه پرخوری کنیم.
دوم: تغییرات را به یکباره اعمال نکنیم یعنی یکباره شروع نکنیم صبح تا شب فقط کاهو بخوریم بدن به تمامی مواد احتیاج دارد. در پیوست بیشتر به این بحث خواهیم پرداخت.
4)نوشیدن آب: ما در روز حداقل نیاز به نوشیدن  8 لیوان آب داریم. بهترین دما برای آب ، آبی است که به دمای محیط رسیده باشد. بهترین زمان برای نوشیدن آب بصورت ناشتا پس از بیداری از خواب است.اگر این دو مورد را رعایت کنیم و مقداری آب در جایی که همیشه در نظرمان هست بگذاریم تا استفاده کنیم و حتما میدانید که بعضی از مواقع احساس گرسنه گی که می کنیم در واقع تشنه مان است و اگر آب بنوشیم این احساس کمتر خواهد شد و خیلی مواقع سردرد های ما می تواند از کمبود آب بدن ناشی شده باشد.


پیوست
اطلاعات عمومی:
1)پروتئین: انرژی بلند شدن و حرکت کردن ما را تامین می کند. پروتئین باعث سفافیت و نرمی مو می شود.
2)چربی: چربی خوب از مغز و قلب محافظت می کند.( اسید های چرب امگا3، ماهی، مغزها)
3)فیبر: مصرف فیبر خطر بیماری قلبی و سکته مغزی و دیابت را گاهش داده . برای هضم بسیار مفید است و سطح کلسترول و قند خون را تنظیم می کند.(میوه ها،غلات، سبزیجات، آجیل،حبوبات)
4)کلسیم: کمبود کلسیم باعث اضطراب، افسردگی،مشکلات خواب، پوکی استخوان می شود. منیزم و ویتامین دی و کا برای جذب کلسیم ضروری است.
5)کربوهیدرات: کربوهیدرات ها منابع اصلی انرژی بدن هستند. دو نوع کربوهیدرات داریم.
کربوهیدرات خوب (پیچیده): سبزیجات،غلات کامل،میوه ها
کربوهیدرات بد(تصفیه شده): نان سفید،شیرینی،نشاسته،شکر. این نوع کربوهیدرات باعث افزایش قندخون و نوسانات انرژی می شود و به مرور باعث تجمع چربی در بدن مخصوصا در اطراف شکم و کمر می شود.


با آرزوی بهترین ها
      

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰
زهرا سادات موسوی